Hieronder niet gevonden wat je nodig had? Contacteer ons en we helpen je verder.

Hoe plan ik een afspraak in?

De eerste afspraak die je inplant, is een intakegesprek. Dit intakegesprek wordt steeds ingepland bij de coördinator van de praktijk. Zij zal op het einde van het gesprek, gericht doorverwijzen naar een interne of externe collega. Het doel is om zo snel mogelijk geholpen te worden door de juiste therapeut voor jouw probleemstelling.

Het intakegesprek dient dus om de hulpvraag te specifiëren en te kijken welke werkvorm het beste bij u past.

We streven ernaar om het intakegesprek binnen een week (maximaal 2 weken) na je contactname in te boeken. We geloven niet in wachtlijsten en doen er alles aan om u snel en correct te helpen.

Heb ik een voorschrift van de huisarts nodig om een afspraak te kunnen maken?

Neen, u hebt geen voorschrift nodig van de huisarts. Soms kan het wel aan te raden zijn om een doorverwijzing te krijgen van je huisarts waar al een vermoeden van diagnose of probleemstelling is geformuleerd. Maar ook dit is zeker niet verplicht.

Kan ik een afspraak annuleren of verzetten?

Iedereen kan ziek worden of onvoorziene omstandigheden tegen komen waardoor een afspraak geannuleerd of verzet moet worden. Een afspraak annuleren, kan u tot 48 uur voor de afspraak kosteloos doen.
Indien u dit binnen de 48 uur voor de afspraak doet, betaalt u de sessie volledig. De tijd van de sessie is speciaal voorzien voor u. Zo kort voor de afspraak kunnen we het voor u gereserveerde tijdstip niet meer invullen.

‍Als u een afspraak inboekt, ontvangt u een afspraakbevestiging op het door u doorgegeven e-mailadres. Dit is een geautomatiseerd bericht. In dit bericht vindt u eveneens een link om uw afspraak te verzetten.

Mocht u uw afspraak willen annuleren, neem dan contact op met uw therapeut. Hij/zij zal het nodige doen om de afspraak te annuleren.

Is er een wachtlijst?

Centrum Wijk werkt niet met een wachtlijst. We zijn ervan overtuigd dat mensen die een therapeut contacteren, zo snel mogelijk te woord moeten gestaan worden. Het vraagt immers soms heel wat moed om de stap naar een therapeut te zetten. Het is ook onze ervaring dat mensen pas een afspraak inplannen bij een therapeut als de nood het hoogst is. Daarom willen we iedereen zo snel mogelijk helpen. Als er korte termijn geen plaats is, zullen we je gericht doorverwijzen.

Wat zijn de huisregels van Centrum Wijk?

Om onze samenwerking vlot te laten verlopen, heeft Centrum Wijk enkele huisregels. Zo weten u en wij wat we van elkaar mogen verwachten. Bij het maken van de eerste afspraak, sturen we steeds onze huisregels en GDPR mee met de afspraakbevestiging. Heeft u ze toch gemist, kan u ze downladen in onze kennisbank. Mocht u nog vragen hebben, aarzel dan niet ons te contacteren.

Hoe gaat Centrum Wijk om met de GDPR?

Centrum Wijk neemt de GDPR serieus. Daarom sturen we steeds bij het maken van de eerste afspraak onze GDPR en huisregels mee met de afspraakbevestiging. Heeft u ze toch gemist, kan u ze bekijken in onze kennisbank. Mocht u nog vragen hebben, aarzel dan niet ons te contacteren.

Waar moet ik rekening mee houden als ik gescheiden ben en mijn kind volgt therapie?

Ook kinderen kunnen met problemen kampen en hiervoor gerichte hulpverlening nodig hebben. In Centrum Wijk gaan we ervan uit dat beide ouders zich akkoord verklaren met de hulpverlening van hun kind of dat beide ouders op de hoogte zijn van de gestarte hulpverlening. Het is niet de taak van de therapeut om de afwezige ouder in te lichten over de hulpverlening of het proces hiervan. Indien de ouders van een minderjarige cliënt wettelijk of met onderlinge toestemming gescheiden leven, onder gelijke welke regeling naar de kinderen toe, verklaart de ouder die de aanmelding van het kind doet, de andere ouder te informeren aangaande de begeleiding en een volledige verslaggeving waarheidsgetrouw te delen. Beide ouders hebben het recht op informatie rond de hulpverlening maar hebben geen recht op persoonlijke informatie die het kind vertrouwelijk heeft gedeeld tijdens de hulpverlening. Enkel indien de therapeut het vermoeden heeft dat de veiligheid van het kind in het gedrang komt, kan ze de geheimhouding verbreken.

Is er een terugbetaling of tussenkomst van het ziekenfonds mogelijk?

Binnen onze organisatie werken verschillende soorten hulpverleners. Niet alle hulpverleners hebben automatisch recht tot een deelse terugbetaling via het ziekenfonds. Hoeveel terugbetaling u geniet, kan u bevragen aan uw individueel ziekenfonds.

Hebt u recht op een sociaal tarief?

Bij Centrum Wijk zijn we van mening dat iedereen recht heeft op hulpverlening. Voor ons behoort dit tot de basisbehoeften van de mens. We staan dus altijd open om een sociaal tarief te bespreken. Aarzel niet om contact op te nemen met de therapeut of coördinator om dit te bespreken.

Hoeveel kost een sessie?

Al onze therapeuten werken aan hetzelfde tarief. Betaling van de sessie gebeurt via Payconiq of cash aan het einde van de sessie. De sessie wordt à rato aangerekend. Dit wil zeggen dat indien een sessie uitloopt, de extra tijd in rekening wordt gebracht.

Het is de verantwoordelijkheid van de therapeut om de tijd in het oog te houden. Mocht de sessie door omstandigheden uitlopen, zal de therapeut dit voor het verlopen van de tijd, met de cliënt bespreken. De cliënt kan dan zelf beslissen of de sessie wordt verlengd (indien mogelijk).

Individuele sessie : 1 uur à rato 65€ per uur
Gezins- of relatiesessie : 1,5 uur à rato 65€ per uur (100€ per sessie van 1,5 uur)
Loopbaanbegeleiding : via loopbaancheques gesubsidieerd door de VDAB (zie voorwaarden VDAB) of in groepssessie 90€ voor 7 uur begeleiding of inidvidueel (zonder gesubsidieerde loopbaancheques van de VDAB) à rato 65€ per uur.
Workshop : prijsbepaling per workshop.